Saturday 11 July 2015

MENU BERBUKA #10


Assalammualaikum wbt....


Bila hujung minggu...tahap kerajinan aku akan meningkat....bila meningkat aku mula la congak sambil mendongak pikir apa aku nak masak untuk menu berbuka....tetiba....tinggggggg......dapat idea....aku nak buat kuih yang paling simple dan yang boleh mengimbau kenangan....hehehehe....yelaa...aku nak buat kuih yang boleh mengingatkan aku kampung aku nun jauh di sana....biasa mak aku buat kuih ni...coz senang dan mudah.....pastu leh bagi kat jiran-jiran sekeliling rumah....hihihi...eh cakap pasal mak...aku nak tepon dia jap.....last aku tepon dia tak dapat dihubungi pulak...mesti bateri henpon tak ada....mak aku selalu lupa caj henpon dia....hihihihi...




Okay...dah settle kol mak aku....heheheh....kita sambung citer pasal kuih....kuih yang aku maksudkan ialah kuih melaka....heheheh...kuih yang sangat senang nak buat dan sedap....kuih melaka ktorang ada versi lain sikit...versi macam mana tu kan??? haaaa.....kuih melaka kat kampung ktorang tidak menggunakan gula melaka....tapi guna gula kabung atau lebih dikenali dengan gula apung dalam bahasa sarawak...apung tu maksudnya pokon nipah...hihihi....kampung aku memang pengeluar gula kabung suatu ketika dulu....sebab tu nama kampung aku kampung Kabong...gula apung ni agak cair sikit dan bukan macam bentuk gula melaka...tapi bila nak buat kuih ni aku suka letak gula apung dalam peti ais bagi dia beku sikit...senang nak masukkan dalam tepung nanti...kalau tak...nanti susah sikit nak masukkan coz dia cair...meleleh kang...heheheh....biasa aku guna sudu untuk masukkan gula apung dalam tepung tu.....




Ini la hasil kuih melaka yang aku buat...aku sengaja buat lebih..nanti nak bagi kat jiran sebelah....hihiih....rasa kuih melaka ni lain sikit coz bila guna gula apung dia ada rasa macam masam-masam sikit kat hujung lidah tapi manis dia memang sangat sedap....rasa memang lain dari rasa gula melaka...kalau aku balik kampung aku akan beli gula apung untuk bawak balik...coz senang aku nak masak....hehehhe....pokok nipah banyak kat kampung aku..sebab tu orang dulu-dulu banyak guna gula apung untuk masakan..bukan stakat gula...garam apung pun ada....bentuk dia ketul-ketul...terhasil jugak dari pokok nipah...kalau ada rezeki nanti aku kongsikan dengan korang macam mana rupanya yer....hehhehehe.....










25 comments:

  1. Makan tak boleh bercakap..nanti meletoppp gulanya terpancut pancut dari mulut..hehehe..

    ReplyDelete
  2. wah hebat betul deanna...kak yan malu sendiri..coz tak lulus2 wat kueh ni....orang johor panggil kelepon

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala kak yan....kuih simple ni jer yg sy reti buat hahahhaha

      Delete
  3. oh kuih gula melaka kitaorang buat setiap hari untuk jual kat bazaar...memang simple lah nak buat..

    ReplyDelete
  4. Kuih plng sng nk buat tp sdp.... Klu xslp kt n.9 dia pnggl kelompong

    ReplyDelete
  5. Suka bebenor kuih ni! Memang sesuai buat juadah buka. Manis2 buka selera.

    ReplyDelete
  6. boleh plak tengah tulis blog, berenti call Mak..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahhahaha...takut terlupa sal....terus kol bila teringat...

      Delete
  7. kat KL ni memang orang pakai gula Melaka jelah, tu yang dekat..Kampung Kabong ku yang indah nun jauh di sana..Ayah serta bonda -termasuk lagu dendang perantau plak-. raya tak balik sana ke kak DM?

    ReplyDelete
    Replies
    1. haruss laa balik sal oiiii....belum pernah gagal lagi utk raya di kpg...hehehehe

      Delete
  8. ni bukan kuih buah Melaka tetapi kuih buah Kabung Sarawak heeee..cam pelik kan bunyi nya

    ReplyDelete
    Replies
    1. hhhahaha....nama xleh tuka...tukar resepi jerrr

      Delete
  9. pernah buat tetapi x bulat mcm deanna buat ni maybe campuran tepung tu x sekata...campur tepung gandum dan tepung pulut kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada campur tepung lain eh JM...sy guna tpg pulut jerr....heheheh

      Delete
  10. paling best bila gigit je gula tu terus ecah dan cair dalam mulut...hurmmm sedapnya...not to worry smlm start ponteng puasa hiksss

    ReplyDelete
    Replies
    1. huihhhh....sedap kan....amboi cuti nampak hehehehe

      Delete
  11. suka makan ni.. hehehe. sedap

    ReplyDelete
  12. suka buat tp x suka mkn sbb ada kepala parut tu...hihihi

    ReplyDelete
  13. my bunda pernah buat gula tu masa saya sekolah rendah tapi ambil dr pokok kelapa pastu jual ...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...