Monday 22 September 2014

MENGATA DULANG.....

Assalammualaikum wbt....

Dulang...ooohhh...dulanggg....pe yg nak dperkata mengenai dulang...bak kata pepatah...mengata dulang..paku serpih....mengata orang dia yg lebeyyy....tp kali ni aku xnak citer pasal paku serpih...aku nk citer pasal dulang jerr....paku tu...len entry aku wat...kalau de kaitan laaa...hahahahahahhaha....

Sebenornye teman nk citer pasal dulang...masa jenjalan kt langkawi haritu...aku bli dulang kat Damansuri...tp xigt bape hengget...yg aku tau aku bli 2...mcm biasa laa kan...1 utk harini..1 g utk masa depan....hahahahahha...kebetulan lepas bercuti sakan masa raya haritu...opis ktorg wat majlis tahlil utk mangsa MH17 dan MH370...so de laa wat mkn skit2...so aku pon guna laa dulang tu masa majlis tuu...balik umah aku kena simpan balik dulang ni...coz aku jarang pakai dulang ni...sayang weiii...hehehheheeh...



Harini aku nk kongsikan bagaimana nk simpan dulang..atau bekas2 makanan yang jarang kita guna...mcm contoh balang biskut...utk elakkan ia cepat berkarat...mula2...lepas pakai...cuci bersih2..dan biarkan ia betul2 kering...jgn ada air walaupon setitik.....hihihiihi






Lepas tu...amik laa kertas pembalut asal...dan selimutkan ia...kalau kertas pembalut asal xde...xyah balut...ni bagi kes yg de simpan lagi..nape kena balut ngn kertas???? nk elakkan dari calar balar....heheheheh




Ok..dh balut dgn kertas...amik plastik...bungkuskan ia...pastikan plastik tu dapat menutupi keseluruhan dulang dan sealed elok2...guna tali pon boleh...guna selotep pon boleh...janji tiada lubang2 udara...ini bagi memastikan tiada air dapat melepasi plastik tersebut....coz kalau de air akan menyebabkan dulang tu berkarat...dah xcantek dahhhh....



Kalau masih de kotak...letak balik dalam kotak...dan simpan ditempat yang sesuai...senang jer kannnn...so biasanye kalau bekas2 makanan yang mcm ni...aku akan simpan dgn kaedah mcm ni...InsyaAllah...bekas atau dulang akan bersinar dan chantek utk jgka masa yg lama...so xyah kuar duit lgi utk beli baruuuu...dasar penjimatan..hehehehehhe...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...